Szakszuka na 3 sposoby!

Szakszuka to jedno z moich ulubionych dań na śniadanie, choć coraz częściej jem ją w ramach obiadu jako zdrowy i pełnowartościowy posiłek. Ostatnio przeprowadziłam ankietę na Instagramie i okazało się, że spora część z Was jeszcze nie wie jak szakszukę zrobić. Spieszę Wam z pomocą. Jej klasyczna wersja to po prostu jajka sadzone z pomidorami. Ale bez sensu ograniczać się do klasyki. Wersji może być tyle ile pomysłów w Waszej głowie lub produktów w lodówce. Jest to też danie bardzo proste a efektowne.

1. Prawie klasyk

Najbardziej klasyczna ze wszystkich trzech moich wersji.

Składniki:

  • puszka krojonych pomidorów (ja lubię gotować prosto i szybko, ale jeśli wolicie możecie pokroić świeże pomidory)
  • 4-5 jajek
  • kiełbaska (najlepiej chorizo lub podobna, ale każda się nada)
  • cebulka
  • pół papryki czerwonej
  • szczypiorek
  • avocado (opcjonalnie, ale polecam)
  • sól, pieprz, kmin

W pierwszej kolejności na dużej patelni podsmażamy pokrojoną w plasterki kiełbaskę razem z cebulką pokrojoną w piórka.

Do wersji z kiełbaską ja nie dodaje dodatkowo oleju (ale mam nieprzywierającą patelnię), kiedy kiełbaska puści swój tłuszcz dodaję paprykę i wszystko razem smażę do jej miękkości.

Następnie dodaję całą zawartość puszki z krojonymi pomidorami, solę, pieprzę, dodaję odrobinę kminu i czekam aż pomidory się nagrzeją.

Potem robię „miejsce” na 4-5 jajek (w zależności od wielkości patelni), ostrożnie je wbijam, przykrywam przykrywką i czekam aż białka się zetną. Chwile to trwa, pilnujcie by żółtka się nie ścięły.

Kiedy jajka dojdą, wykładam zawartość patelni na talerze i kładę obok pokrojone w kostkę avocado- idealnie pasuje. Posypuje szczypiorkiem i gotowe.

Proporcje są na oko, cała puszka pomidorów idealnie sprawdza się na dużą patelnię, na małą dajcie jej np. połowę. Kiełbaski i papryki wedle uznania. Jeśli nie jecie mięsa to oczywiście ta wersja może być bez kiełbaski.

2. Z fasolką szparagową i kurkami

Na poniższym zdjęciu nie widać pomidorów bo ich nie dodałam ponieważ akurat nie miałam 🙂 Wyszło też smacznie, ale jednak z pomidorami smakuje lepiej!

Składniki:

  • 2 garści fasolki szparagowej zielonej
  • dwie garści kurek
  • pół cebuli
  • puszka pomidorów krojonych
  • jajka
  • twaróg wędzony- opcjonalnie jako dodatek
  • masło
  • sól, pieprz

Fasolkę gotujemy, cebulę kroimy w piórka, kurki czyścimy i kroimy na mniejsze kawałki.

Na patelni roztapiamy łyżkę masła i smażymy kurki wraz z cebulką do miękkości.

Ugotowaną fasolkę kroimy na pół, dodajemy na patelnię.

Dodajemy pomidory z puszki, mieszamy i czekamy aż nabiorą temperatury. Dodajemy sól i pieprz.

Wbijamy jajka, przykrywamy patelnię, czekamy aż białka się zetną. Wykładamy na talerz, dodajemy rozdrobniony twaróg i gotowe!

3. Z pieczonym batatem i czerwoną fasolką

To wersja niezwykle pożywna, idealnie sprawdzi się na zdrowy i pełnowartościowy obiad. Smakuje trochę jak chilli con carne w wersji bez mięsa 🙂

Składniki:

  • pół batata
  • jajka
  • puszka czerwonej fasolki
  • pół puszki pomidorów krojonych
  • pół czerwonej cebulki
  • pół papryki

Piekarnik nagrzewamy na 180 stopni. Bataty dokładnie myjemy i kroimy na krążki. Smarujemy oliwą, solimy i pieprzymy (ja dodaje też jakieś zioła, które akurat mam pod ręką np. oregano). Wkładamy do piekarnika na około 30 minut- sprawdzajcie, bataty muszą być super miękkie żeby były dobre.

W między czasie cebulkę kroimy w piórka, paprykę na cienkie słupki. Na łyżce oliwy podsmażamy paprykę i cebulkę do miękkości papryki.

Następnie dodajemy fasolkę i pomidorki i smażymy do uzyskania odpowiedniej temperatury. Upieczone krążki batatów układamy na patelni wraz z innymi składnikami. Robimy miejsca na jajka (ilość według uznania) wbijamy, przykrywamy i czekamy aż zetną się białka. Gotowe!

Smacznego!

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *